هفته ملی کودک ۱۴ لغایت 20 مهرماه

1403/07/21
تعداد بازدید :8

کارشناس سلامت کودک مرکز بهداشت استان کردستان گفت: برنامه های هفته ملی کودک در سال ۱۴۰۳ از ۱۴ تا 20 مهرماه با شعار «برای کودکان برای آینده» ادامه داشت. دانشگاه در کنار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و دیگر نهادهای پیوسته به برگزاری برنامه‌های متنوع پرداخته است.

 ناهید اسدی گفت: در راستای تدوین برنامه های این هفته کمیته های برنامه ریزی استانی و شهرستانی تشکیل شد.

وی به برخی از این برنامه اشاره کرد و افزود: عیادت از کودکان بیمار بستری در بیمارستان ها، شرکت در برگزاری جشن بادبادک ها با همکاری سایر سازمان ها، مسابقات نقاشی، ورزشی، جشنواره های پخت غذای محلی، توزیع بسته های آموزشی در رابطه با تغذیه با شیر مادر و اطلاع رسانی فضای آموزشی از جمله برنامه ها بود.

کارشناس سلامت کودک معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه هدف از برگزاری جشن ها و مناسبت ها در این هفته ایجاد یک محیط شاد و مفرح برای کودکان در کنار خانواده ها بود، افزود: با توجه به شعار امسال توجه به حقوق کودکان بر والدین بسیار حائز اهمیت است که در همین راستا سخنرانی در نماز جمعه با همین موضوع در نظر گرفته شد.

اسدی به فعالیت های حوزه سلامت پرداخت و گفت: آموزش‌هایی در زمینه بهداشت دهان و دندان ارائه و به کودکان مسواک به عنوان هدیه داده شد.

وی به انتشار پیام های بهداشتی در فضای مجازی در سطح شبکه های بهداشت و درمان شهرستان‌ها اشاره و بیان کرد: هماهنگی با واحد صدا و سیمای مرکز استان برای تدوین برنامه های سلامت در این حوزه با حضور متخصص کودکان و کارشناس سلامت در برنامه زنده تلویزیونی و رادیویی در راستای اهمیت به سلامت کودک و آموزش های مرتبط با پیشگیری از سوانح و حوادث صورت گرفت.
ناهید اسدی درباره برگزاری جلسات و کارگاه‌ها در هفته ملی کودک و برنامه‌های سالانه وزارتخانه برای تأمین سلامت کودکان مطرح و تأکید کرد که این برنامه‌ها به طور مستمر در طول سال ادامه دارد و به تعداد مراجعه‌کنندگان و نیازهای آموزشی کودکان بستگی دارد.

کارشناس سلامت کودک مرکز بهداشت استان کردستان به ارائه خدمات سلامت در مراکز خدمات جامع سلامت اشاره کرد و افزود: مشاوره‌های پیش از بارداری به مادران داده می‌شود تا آن‌ها بتوانند سلامتی خود و جنین را تأمین کنند. در دوران بارداری، آموزش‌ها و حمایت‌های لازم به مادران ارائه می‌شود و مکمل‌های غذایی نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

ناهید اسدی بیان کرد: برای کودکان زیر هفت سال، تمامی مراقبت‌ها رایگان است و واحدهای دانشگاهی نیز این خدمات را به صورت رایگان ارائه می‌دهند.

وی افزود: جهت تامین ریز مغدی های مورد نیاز شیرخواران از روز سوم تا پنجم بعد از تولد تا شش ماهگی، قطره حمایتی آد و از شش‌ماهگی تا پایان دو سالگی قطره مولتی ویتامین و قطره آهن به آنان داده می‌شود.


فعالیت ۱۰ مرکز مشاوره شیردهی در استان
اسدی با اشاره به اینکه در هر شهرستان یک مرکز مشاوره شیردهی فعال است گفت: با توجه به اهمیت شروع تغذیه با شیرمادر از بدو تولد و تداوم آن تا دو سالگی و لزوم حمایت از مادران شیرده در جهت حل مشکلات شیردهی این مراکز راه اندازی شده و فعالیت هایی از جمله آموزش و مشاوره شیردهی در این مراکز ارائه می شود و مادران می توانند با مراجعه به این مراکز نسبت به حل مشکلات شیردهی خود اقدام نمایند.

سامانه های دانشگاه